Moordspel recensie schoolopdracht

Leerlingen schrijven en filmen over Moordspel

Leerlingen uit klas H2A van het CSG Dingstede lazen in oktober Moordspel en mochten van hun leerkracht Marloes Otten daarna kiezen tussen het maken van een interview over Moordspel, het maken van een boektrailer, of het schrijven van een recensie. Met groot enthousiasme stortten 10 leerlingen zich op een van deze opdrachten.

Een groepje leerlingen interviewde me via skype. Ze hadden vragen voorbereid en de docent schreef al mijn antwoorden voor ze uit. Het was een leuk, gezellig uur. Af en toe zag ik een nieuw gezicht, dan was iemand het lokaal binnengekomen en stelde hij of zij zich zwaaiend voor. De leerlingen hebben er een mooi groot interview van gemaakt.

Colet en Rianne schreven beiden een recensie.

De recensie van Colet:

Moordspel, gruwelijk spannend

Moordspel is een spannende jeugdthriller van Cis Meijer. Het vormt het nieuwste boek dat door haar is geschreven. Vier spelers, één slachtoffer….. En pas op, als je er aan begint kan je niet meer stoppen.

Nadat de broer van Robin, Kai van school wordt gestuurd, gaat Robin met haar klas op kamp. Haar leraar, meneer De Beuker gaat mee op kamp, maar Robin en haar vrienden willen hem een lesje leren, omdat hij Kai van school schuldig is aan de schorsing van Kai. Maar dat gaat gruwelijk mis. Nadat De Beuker een tijdje verdwenen is, gaat Robin naar hem op zoek, Hij lijkt echt spoorloos. Een dag later verdwijnt Robins vriendin ook. Nu raakt Robin echt in paniek. Wat zou jij doen als je leraar en je beste vriendin verdween?

Moordspel is letterlijk van A tot Z spannend! Dat komt vooral door dat dingen niet helemaal verklapt worden. Een voorbeeld vind je bij het gedeelte dat Mauro Robin iets wil vertellen . Ineens stopt het hoofdstuk en ga je verder met een ander deel van het verhaal. Wat hij wil vertellen, weet je dan nog even niet. Het boek wordt ook spannend door de stukken tekst die op de kop zijn geschreven. In die stukken wordt op een vreemde spannende manier geschreven over een heel ander persoon. Dat geeft soms wel verwarring, maar zorgt zeker voor spanning. Als je net denkt te weten wie de dader is, komt er ineens een ander persoon in het verhaal van wie je het helemaal niet verwachtte. Het einde van het verhaal was zo onvoorspelbaar, dat ik dat zeker niet had verwacht dat het zo zou gaan eindigen. Zeer verrassend dus.

Het verhaal lijkt in eerste instantie heel voorspelbaar, maar dat is het dus zeker niet. Ik vind het thema heel goed passen bij het verhaal. Je weet aan het begin niet wat de titel ‘Moordspel’ betekent, maar daar kom je langzamerhand in het verhaal achter. Dat maakte mij zo nieuwsgierig om helemaal op te gaan in het boek.

Het verhaal is ook goed opgebouwd, Cis Meijer schrijft over verschillende personen op zo’n manier dat ze het verhaal al spannend maakt, terwijl er eigenlijk nog weinig is gebeurt in het hele verhaal. Ook stopt ze op het moment met schrijven om het einde onvoorspelbaar te houden.

Daarbij zijn alle personages zijn heldhaftig, vooral Robin. Als De Beuker en haar beste vriendin verdwenen zijn, gaat ze toch de gevaarlijkste zoektocht doen die ze ooit heeft gedaan om haar vriendin en De Beuker te vinden. Ook is Robin een lief en vriendelijk meisje. Kai is een jongen die veel voor zijn zusje Robin opkomt. De Beuker daartegen is een streng en onverschillig persoon. Robin vind ik de leukste personage in het boek, omdat ik me meer in kan inleven in Robin. Verder vind ik dat ik qua gedrag best wel op haar lijkt, en zie mezelf wel terug in haar.

Het boek Moordspel moet en zal je lezen, omdat het erg spannend en een fantastisch goed verhaal is. Ik kan me helemaal inleven in dit boek en kan er maar niet genoeg van krijgen! Cis Meijer heeft er weer een mooi boek van gemaakt en ik kijk al uit naar haar volgende boek!

Colet

H2A, CSG Dingstede

De recensie van Rianne:

Moordspel een verrassend boek
“Vliegensvlug verberg ik het mes achter mijn rug en draai me terug naar hem. Ik tover onschuldig een lach tevoorschijn en zeg hoi.” Zo begint de nieuwste jeugdthriller van Cis Meijer. Cis Meijer komt uit 1970 en woont in Amsterdam. Ze is geboren in Heemskerk. Het boek Moordspel is uitgekomen in september 2016.
Het boek Moordspel begint bij het moment dat Kai en De Beuker gevochten hebben in de klas. Hierdoor mag Kai niet mee op kamp naar de Ardennen. Dit pikt zijn zusje Robin niet en zij verzint een plan om De Beuker terug te pakken op het kamp. Dit loopt uit de hand en gebeuren er vreemde dingen en spannende dingen.
Het boek was erg spannend op het moment dat Robin erachter kwam dat de spullen van De Beuker bij de boom weg waren. Er lagen ook vreemde sporen. Ook vond ik het een heel spannend stuk toen Robin de ring bij het huis moest leggen. In dit boek wordt het meest gebruik gemaakt van actiespanning, bijvoorbeeld het incident met Kai en De Beuker. Er wordt ook gebruik gemaakt van psychologische spanning, want je leest de gedachtes van de dader. Aan het begin vond ik dat moeilijk, maar op een gegeven moment raakte ik daar aan gewend.
Het verhaal vond ik erg spannend en leuk om te lezen, want het is niet voorspelbaar en je zit letterlijk tot de laatste bladzijde op het puntje van je stoel. Verder is het verhaal goed opgebouwd. Er was één ding dat ik opmerkte. Ik weet niet of dat aan mij ligt, maar ik vond het aan het begin wat saai. Maar als je eenmaal verder bent, is het zeker niet meer saai. Het was wel een moeilijk boek als je nog niet zo’n ervaren lezer bent. Je leest namelijk uit meerdere perspectieven. Aan het begin vond ik het heel lastig, maar later raakte ik er wel gewend aan. Ik vond het ook erg spannend dat je niet wist wie de dader is. Ik kwam er pas op de laatste bladzijde achter wie het was. Dan denk je het te weten en dan kom je er achter dat het niet zo is.
Ik vond Robin erg heldhaftig, omdat ze allemaal dingen doet die ik nooit zou durven. Ik vind haar daarom ook erg dapper. Ze is ook heel trouw, omdat ze heel trouw blijft aan haar vrienden.
Ik vind De Beuker erg disrespectvol, omdat hij onaardig en heel vervelend doet tegen zijn leerlingen. Hij geeft zijn leerlingen vervelende namen en ik vind dat dat niet kan als leraar. Ook vind ik hem erg bazig, omdat hij op een boze manier dingen vraagt en verwacht van zijn leerlingen.
Ik zat letterlijk tot de laatste bladzijde op het puntje van mijn stoel. Ik vind het een heel onvoorspelbaar boek, dat maakt het ook weer heel spannend. Ik raad dit boek je zeker aan als je van lezen houdt. Als je lezen lastig vindt, is dit misschien niet een geschikt boek voor jou. Je leest namelijk uit meerdere personen en dat kan best verwarrend zijn. Ik vind lezen ook lastig, maar als je eenmaal begonnen bent met lezen, wil je ook niet meer stoppen. Dus spreekt dit je aan? Dan zou ik het boek zeker kopen!

Rianne
H2A, CSG Dingstede