Pas was ik samen met zes andere schrijvers uitgenodigd door een middelbare school in Sneek, om daar lezingen te geven aan meerdere klassen. Op die manier probeert de school het lezen te stimuleren. Mooi initiatief! Het was erg (super)leuk om met leerlingen over mijn jeugdthriller Verdoofd te praten, en ook om de schrijvers Rom Molemaker, Maren Stoffels, Danielle Bakhuis, Mel Wallis de Vries, Daan Remmerts de Vries en Emiel de Wild te ontmoeten en te spreken.
Elke presentatie zou ik starten met vertellen over Verdoofd. De boektrailer https://vimeo.com/97047678 ging ik laten zien. Even praten over covers, inspiratie, research. En ik wilde eindigen met voorlezen uit (de proefdruk van) mijn nieuwe jeugdthriller Val, die op 16 juni uitkomt.
45 minuten had ik per les.
Nog wat meer vertellen over Val – had ik al gezegd dat ie op 16 juni uitkomt? – moest makkelijk lukken, dacht ik.
Maar de tijd vloog om. Ik was nieuwsgierig naar welke covers de leerlingen aanspreken en welke niet. En is het eigenlijk wel leuk om een boektrailer te zien voordat je een boek gaat lezen? Want dan wordt een personage al voor je uitgebeeld en lukt het daardoor nog wel om tijdens het lezen je eigen beelden te vormen? Ik had nog heel veel vragen aan ze willen stellen.
Een paar minuten voor het einde van de eerste lezing, bleek dat het zo laat al was.
Oeps.
In powerpoint sprong ik over onbesproken sheets heen en reesde ik door naar de laatste. Ik moest en zou ze in ieder geval nog de mooie cover van Val laten zien…
…en ze op de valreep zeggen, vlak voor de schoolbel ons de klas uitloeide, dat Val op 16 juni uitkomt.






